Ze vierden het

alsof ze de Tour de France hadden gewonnen!

Tour de Heroes

Op VSO De Spinaker doen we dit jaar voor de derde keer mee aan Tour de Heroes. Een tocht van meerdere dagen waarbij de wielersport wordt ingezet om jongeren die het moeilijk hebben in de maatschappij te inspireren en hun zelfbeeld positief te beïnvloeden.

Twee jaar geleden fietsten we vanuit het stadje Goleniów in Polen via Berlijn terug naar Hoogwoud in Nederland. Bijna 800 kilometer! Vorig jaar fietsten we de Romeinenroute. Een tocht van 700 kilometer langs de oude grenzen van het Romeinse Rijk. Van Saarburg in Duitsland reden we terug naar Hoogwoud.

De groep bestaat jaarlijks uit zo'n 15 jongeren in de leeftijd van 16 tot 21 jaar die afkomstig zijn uithet speciaal onderwijs. Een achttal 'buddy's wordt aan de jongeren gekoppeld. Zij komen uit het reguliere onderwijs, studeren nog of hebben net een baan en hebben meestal al flink wat ervaring op de fiets. Ze helpen de jongeren letterlijk en figuurlijk op weg. Onderweg ondersteunen ze als het moeilijk is, helpen ze om alles goed te laten verlopen, maar babbelen ze er ook lekker op los. Samen maken ze er een onvergetelijke tocht van.

Zo'n twaalf vrijwilligers zorgen voor de algehele coördinatie van de tocht. Zij fietsen afwisselend met de groep mee. Een deel van deze vrijwillgers is afkomstig uit Hoogwoud, de plaats waar Tour de Heroes is bedacht. Maar vanuit VSO de Spinaker in Hoorn zijn in elk geval meneer Smit (mentor van vmbo-tl 4) en meneer Leek (directeur van de school) altijd van de partij.

Diashow

80 jaar D-day

Dit jaar is het 80 jaar geleden dat met de landing van de Engelse troepen op de noordelijke stranden van Frankrijk (Operatie Overlord), de bevrijding van de Duitse bezetting in de Tweede Wereldoorlog in gang werd gezet.

We starten onze tocht dan ook in de buurt van Omaha Beach. Van Omaha Beach fietsen we langs de kust van Frankrijk, België en Nederland terug naar Hoogwoud.
Op zaterdag 27 april vertrekt de bus in alle vroegte richting Frankrijk.
Op zaterdag 4 mei - hoe toepasselijk bij het thema van de tocht - finishen we op onze racefietens na ongeveer 700 kilometer weer in Hoogwoud. Een bijzondere en onvergetelijk ervaring rijker.

Onderweg rijden we steeds in de buurt van de kust - maar soms ook wat dieper het land in - over winderige wegen met af en toe een pittig klimmetje. Overnachten doen we afwisselend op campings en onder een hard dak. Dit jaar overnachten we in Frankrijk zelfs een nacht in een prachtig kasteel.

Meer informatie over D-day en Operatie Overlord vind je door op onderstaande knop te drukken:

D-day op Wikipedia

Live Blog

Vorig jaar hebben we tijdens de tour een live blog bijgehouden. Veel werk, maar veel ouders, familie, belangstellenden, sponsoren en anderen hebben er veelvuldig naar gekeken.

ook dit jaar zullen we de tocht zoveel als mogelijk live verslaan. Via onderstaande knoppen komt u bij het blog van vorig jaar en natuurlijk bij die van dit jaar.

Live Blog 2024 Live Blog 2023

Trainen

Zo'n tocht rij je niet zomaar even. Aan de tocht gaat een periode van intensieve training vooraf. Vanaf de eerste week van januari 2024 starten we met spinlessen in De Weyver in Hoogwoud. Elke vrijdag om 19.00 uur trainen we de spieren en het uithoudingsvermogen op de spinfiets. We oefenen er ook de klimspieren!

Vanaf de eerste week in maart 2024 gaan we - als het weer het toelaat - buiten trainen. Elke zondagmorgen tot aan de start van Tour de Heroes oefenen we buiten het rijden in een groep. Elke zondag voeren we het aantal kilometer op, zodat iedereen in staat is zonder problemen een tocht van 100 kilometer succesvol te volbrengen.

En natuurlijk leren we hoe je in een groep kan fietsen. Dat is namelijk helemaal nog niet zo eenvoudig. Goed letten op je voorganger, op tijd remmen en snel uit je pedalen klikken zodat je niet omvalt zijn belangrijke vaardigheden. Ook leren we de signalen als 'ACHTER', 'TEGEN', 'VOOR', 'SMAL' etc. waarmee we snel kunnen reageren als er tegenliggers zijn of achteropkomend verkeer is en we bijvoorbeeld achter elkaar moeten gaan fietsen.

Website van Tour de Heroes

De route van 2023

Een van onze grote sponsors dit jaar is Rotary Medemblik. Zij hebben een intensief contact met de Rotary in Saarburg en dat is waarom we dit jaar daar van start gaan.

Dag 1: Busreis Hoogwoud - Saarburg (460 km)

Dag 2: Fietstocht Saarburg - Heidenburg langs overblijselen van het Romeinse Rijk (66 km met lastige klim aan het eind)

Dag 3: Heidenburg - Senheim (89 km)

Dag 4: Senheim - Laachersee (72 km met een aantal klimmetjes)

Dag 5: Laachersee - Unterbach. We fietsen deze dag door Keulen heen. (117 km)

Dag 6: Unterbach - Kleve. Onderweg bezoeken we het Romeins museum in Xanten (106 km)

Dag 7: Kleve - Everdingen. Onderweg komen we langs 'het masker' in Nijmegen (90 km)

Dag 8: Everdingen - De Kwakel. Onderweg komen we langs het Archeon in Alphen aan de Rijn (80 km)

Dag 9: De Kwakel - Hoogwoud. We rijden voor een deel langs de Stelling van Amsterdam (84 km)